• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73088
+
-

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی در مجلس اعلام وصول شد

این استان جدید در صورت تایید با محوریت شهرستان خوی و شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی تشکیل خواهد شد

با مسئول
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی در مجلس اعلام وصول شد

مریم سرخوش | خبرنگار:


طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. به گزارش همشهری، «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصول‌شده توسط هیات رئیسه مجلس را در جلسه علنی دیروز اعلام کرد که تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی و همچنین استرداد لایحه ساماندهی از این جمله بود.

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی درباره این طرح اظهار کرد: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های طولی با مسافت بسیار زیاد است و از شمال این استان تا جنوب بیش از 600 تا 700 کیلومتر فاصله وجود دارد. به همین دلیل، یکی از مشکلات موجود در شمال استان ارائه خدمت‌رسانی به مردم است که تاکنون تحقق نیافته است، آن هم در حالی که مردم این شهرها 4-5 ساعت زمان برای رسیدن به مرکز استان دارند.  

«تقی‌کبیری» با اشاره به این‌که بیش از یک میلیون نفر در شهرهای شمالی آذربایجان غربی ساکن هستند ادامه داد: از سوی دیگر، به همین دلیل، بخشی از شهرهای شمال استان همچنان دارای محرومیت هستند که در برخی حوزه‌ها رتبه‌ دوم و سوم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند. 

وی با اشاره به موقعیت مرزی شهرهای شمالی بیان کرد: در این منطقه ما با نخجوان، جمهوری آذربایجان و ترکیه هم‌مرز هستیم که فرصتی است برای توزیع متوازن خدمات و توسعه اقتصادی. کبیری تاکید کرد: در گذشته، استانی با نام استان خوی مطرح بود، ولی در آن مقطع زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم نبود.

در حال حاضر، برای ارائه این طرح زمان مناسب است و زیرساخت‌های آن هم وجود دارد. در مورد راه‌های مواصلاتی دو کریدور مهم کشوری در شماره 3 و 10 داریم. از نظر حمل ‌و ‌نقل هوایی هم دو فرودگاه در این منطقه طراحی شده است. سه منطقه فعال گمرکی رسمی در این منطقه وجود دارد. علاوه بر این‌که در مرزهای غیررسمی هم فعالیت‌هایی وجود دارد. منطقه آزاد تجاری ماکو یکی دیگر از زیرساخت‌های فراهم شده است که در یکی-دو سال اخیر، منطقه آزاد چالدران و خوی به این بخش متصل شده است. 

این نماینده ادامه داد: در این زمینه مذاکراتی با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری، داشته‌ایم و طرح مورد نظر به وزارت کشور ارجاع داده شده است. البته وزارت کشور اعلام کرده که این موضوع در حال حاضر در دستور کار دولت نیست، اما صراحتا مخالفتی با این طرح نشده است و امکان مطرح شدن آن در آینده وجود دارد.

به همین دلیل، از طریق مجلس این طرح مطرح شد و با 67 امضای اخذشده از نمایندگان این طرح اعلام وصول شد و با دستور هیات رئیسه به کمیسیون شوراها اخذ خواهد شد. 
کبیری عنوان کرد: سعی می‌کنیم در این باره مذاکراتی با وزارت کشور برای حل اصل 75 داشته باشیم تا بتوانیم در توسعه این منطقه شتاب بیشتری داشته باشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید